GroepsGeluk

Artikel 22 van 76

- GroepsGeluk heeft als missie geluk te brengen in iedere groep -

Met GroepsGeluk - systemisch werken in de klas - maak je de dynamiek van de groep zichtbaar middels houten poppetjes, picto's, symbolen en ander klein materiaal op tafel. Hierdoor krigen zowel de groepsleider als de leerlingen inzicht in de processen die spelen in de groep. Wanneer je deze dynamiek zichtbaar maakt, heb je een effectieve tool in handen om een fijn pedagogisch klimaat te creëren. In lastige situaties kun je direct de balans herstellen. Zo blijft je groep gelukkig en in een gelukkige groep kan iedereen zich optimaal ontwikkelen.

Bij GroepsGeluk kun je terecht voor training van professionals, coaching van groepen, leerkrachten en leerlingen.

Kijk op www.groepsgeluk.nl voor meer informatie.

 

Over mijn samenwerking met GroepsGeluk:

Désirée Farro werkt systemisch, is coach bij AllesKids&Co èn leerkracht in het basisonderwijs. Tijdens haar carrière ontwikkelde ze een methode waarbij ze systemisch werk inzet om een gelukkigere klas te creëren; GroepsGeluk. In eerste instantie gebruikte ze voor de opstellingen in haar stamklas playmobil poppetjes. Dat werkte op zich prima... tot het moment dat er een middelbare school haar vroeg om ook daar GroepsGeluk te komen brengen. In het najaar van 2017 nam Désirée contact met me op om met me te overleggen. Ze had het gevoel dat ze bij deze andere doelgroep niet meer met playmobil aan kon komen zetten. De poppetjes vielen te snel om, ze zou uit moeten leggen dat dit géén speelgoed was voor ze met de groep aan de slag kon gaan èn de playmobil poppetjes waren te geschikt voor een polonaise... Of ik met haar een set samen kon stellen die niet alleen geschikt was voor de basisschool, maar ook voor de middelbare. Zo ontstond de eerste GroepsGeluk set.

Haar methode kreeg steeds meer bekendheid en collega docenten vroegen haar om het 'recept'. Zo ontstonden de GroepsGeluk trainingen. Tijdens twee dagen leert Désirée anderen hoe ze systemisch werk in kunnen zetten voor een gelukkigere klas. In overleg stelden we een set samen met alle materialen die daarvoor nodig zijn. Naast poppetjes zochten we naar een mooie ondergrond om als basis van de opstelling te dienen. Ik maakte gekleurde schijven, zocht naar een geschikte opberg-oplossing en ontwierp werkbladen ter ondersteuning van de methode.

Na de basis-set volgden al snel de symbolen-uitbreidingsset en 'De 4 B's'; poppetjes met de vier basis-emoties (Boos, Blij, Bang en Bedroefd). Inmiddels geeft Désirée regelmatig trainingen aan professionals en brengt ze niet alleen GroepsGeluk in Nederland, maar ook in België! 

Ik heb tijdens dit proces van voortdurend afstemmen, zoeken naar geschikte materialen en ontwerpen gemerkt dat ik het heel fijn vind om op mijn creatieve wijze een bijdrage te mogen leveren aan meer gelukkige kinderen in het onderwijs ☺

 

© 2008 - 2024 Verwonderland | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel